Wednesday, July 7, 2010

9 Sebab Untuk Bangun Awal


Sebagai Manusia biasa, manusia perlu bangun untuk meneruskan kehidupan dan mencari rezeki yang melimpah ruah dimuka bumi ini. Ini adalah satu sifat kehidupan yang sedia ada di mana ia terjadi dengan sendirinya. Mengapa Kita perlu bangun untuk awal adalah topik di sentuh kali ini untuk meningkatkan ke satu 'lev...el' yang lebih tinggi dalam fasa kehidupan.(pandangan dari pakar motivasi)

1. Sembahyang subuh (Jika kita mengaku,kita orang Islam)

Wajib,tidak perlu ceritakan dengan panjang lebar sebab dan akibatnya.Anda boleh fikir sendiri.Menbaca Alquran,berzikir,dan muhasabah diri atas perkara-perkara yang boleh membuat kita menjadi insan yang bertaqwa.

2. Kerja untuk diri anda sendiri

Waktu pagi adalah bagus untuk develop diri sendiri, lakukan setiap pagi. Tajamkan minda anda dengan membaca sebentar dan melihat berita terkini. Ia adalah bagus untuk meningkatkan diri anda dari segi professional, emosi, fizikal, mental dan rohani.

3. Bersenam

Perlukah dikomen lagi berkenaan ini? Bersenam di rumah, berjogging atau pergi ke gym.

4. Bersedia untuk perkara yang mendatang

Buat persedian untuk mulakan hari anda, dengan melihat `to do list' anda dan lihat email. Kemaskini semua perkara dari rumah sebelum ke pejabat dan sebagainya.

5. Tingkatkan produktiviti anda.

Jika anda bangun awal, anda akan membuatkan hari anda panjang, anda boleh lakukan perkara yang banyak seperti sebelum ini. Jika banyak kerja yang tertangguh, bangun dengan segera dan lakukan apabila sampai ke tempat kerja, dan ia mungkin akan siap sebelum tengahari.

6. Gunakan waktu pagi untuk berfikir

Pakar psikologi mengatakan, waktu pagi adalah di mana fikiran anda bersih dan ia sesuai untuk menyelesaikan banyak masalah.

7. Ikut naluri kehidupan

Sememangnya, kehidupan bermula apabila matahari naik. Disebabkan badan kita adalah satu dari aspek kehidupan, sudah tentunya ia mengikut bergantung pada di mana matahari akan terbit di tempat anda.

8. Meditasi

Meditasi bagus untuk megimbangi emosi. Jika anda bermula hari dengan meditasi, anda akan membawa keseimbangan sepanjang hari anda. Waktu pagi adalah sesuai untuk meditasi kerana ia adalah waktu yang segar, otak anda pada ketika itu berada dalam keadaan yang tenang dan fikiran anda lebih tajam.

9. Mengelak Trafik

Jika sebelum ini anda banyak menghabiskan masa dalam kesesakan lalu lintas, anda boleh berubah dengan bangun awal, sampai ke tempat kerja dalam keadaan tenang dan mempunyai banyak masa untuk berfikir untuk merancang kehidupan anda untuk menjadikan ia lebih baik, baik dari semalam dan pada masa akan datang.

0 comments:

.:: AHLAN WASAHLAN::.

ShareThis