Wednesday, October 20, 2010

NABI S.A.W BERSABDA

Nabi saw bsbda:"Tiada seorg muslim yg mmohon sesuatu doa yg tiada diiringi dgn dosa @ mmutuskn silaturrahim,mlainkn Allah akn mberikn kpdnya slh satu dari tiga.
1.Allah sgra mgabulkannya.2.Allah myimpan utknya d akhirat. 3. Allah mnahan drpdnya ssuatu bncana.Para shbt bkata:Kalau bgtu baik kita mprbnyakkan doa.Jwb bgnda...:Allahu Akbar."(Ahmad & Al-Hakim).

Drpd Ibnu Umar ra tlh bkata bhwa nabi saw tlh mmegang bahuku smbil bsabda:Anggaplh drimu d dunia ini sbg seorg prantau @ pgembara.Ibnu Umar pula bkata:Jika engkau brada d wktu ptg,jgn tggu smp pagi.Jika engkau brada d wktu pg,jgn tgu smp ptg.Gunaknlah peluang wktu sht sblum dtg wktu sakit & gunaknlah pluang smasa hdup sblm tibanya maut. (Bukhari).

Abu Bakar As-Siddiq bkata:GELAP ada 5,PELITANYA 5.

1.Cnta kpd dunia adalh glp.Pelitanya adalh tqwa.
2.Dosa adalh glp.Pelitanya adalh taubat.
3.Kubur adalh glp.Pelitanya bacaan Laailahaillallah Muhammadurrasulullah.
...4.Akhirat adalh glp.Pelitanya amal soleh.
5.Jmbatan d ats neraka adalh glp.Pelitanya adalh yakin.(yakin kpd Allah,yakin adanya syrga & neraka & briman kpd pkara yg ghaib srta tidak ada keraguan pdnya).

Firman Allah di dlm surah Al-Mukmin:40.
"Brgsiapa mgerjakan prbuatan jahat,maka dia tidak akan dbalasi mlainkan setanding dgn kjahatan itu.Brgsiapa mgerjakan amal soleh samada lelaki @ prmpuan sdg ia dlm keadaan beriman,maka mrk akan ma...suk syurga,mrk dberi rezeki di dlmnya tnpa hisab."

***** "Carilah Lailatul Qadar pd mlm2 yg gnjil pd 10 mlm yg akhir bln Ramadhan."(Bukhari).
Aishah mriwayatkn:"Aku bkata:"Wahai Rasulullah saw,skiranya aku btemu dgn LQ,apakah doa yg prlu ku baca?Rasulullah saw bsbda:"Kataknlah:"Ya Allah,ssguhnya Engkaulh yg mgurniakan kampunan trhdp dosa2ku.Engkau suka mgmpun,m...aka ampunilah aku." (HR:Ahmad,Ibnu Majah & Tirmizi).
***** "Pd mlm LQ maka trunlah Jibril as ke dunia dgn skumpulan malaikat,lalu bdoa memohon rhmat ke ats setiap hmba Allah yg mrk lihat sdg beribadat,bdiri atau duduk bzikir kpd Allah. (Al-Baihaqi).
***** MLM LAILATUL QADAR LBH BAIK DRPD SERIBU BLN.
"Ssungguhnya tlh dtg kpdmu suatu bln yg tdpt d dlmnya satu mlm yg lbh baik drpd seribu bln.Brgsiapa yg dtolak drpd mlm ini,ssgguhnya trnafilah dia drpd sgl kbaikannya... & tidaklah yg dtolak drpd kbaikan itu kecuali yg benar2 tidak bnasib baik." (Ibnu Majah).

"Solat adalah tiang agama,brgsiapa yg mninggalkannya,bererti ia tlh mrobohkan agamanya."(HR:Baihaqi).
"Dari semua amal mnusia,yg ptama skali akn dprksa pd hr kiamat adalh solat.Jika solatnya itu tlh dkrjakannya scara baik & smpurna,nscaya akn dtrima solat trsbut bgitu jg dgn sgl amal lainnya.Apabila solat seseorg itu tr...dpt kekurangan2,nscaya akn dtolak pula amal yg lainnya."(HR:Hakim).

‎"Sesungguhnya d dlm syrga tdpt 1 pntu yg dberi nama ARRAYYAN.Pd hr kiamat nnti stiap org yg bpuasa akn msuk syrga mlalui pntu tsebut.Tidak ada org lain yg dpt msuk ke dlmnya selain mrk.Pd saat itu akn ada suara yg btnya:"D mnakah org2 yg bpuasa?"Mrk pun bgun,lalu msuk ke syrga mlalui pntu yg Allah jnjikan itu.Stlh mrk ...msuk,pntu itu dtutup kmbali shgga tidak ada seorg pun yg dpt masuk ke dlmnya."{Bukhari & Muslim}.

Dlm mgharungi hidup ini, sbg hamba Allah,pasti kita akan diujiNya.Apabila Allah syg kita,pasti kt akan diuji.Adakalanya ujian ini utk mhapuskan sgl dosa,mgangkat drjat kt di akhirat nnti,mguji ksabaran & thp keimanan seseorg itu & sudah pasti nilai ksabaran dlm mghadapi setiap ujian ...itu adalah syurga Allah.

‎3 AMALAN AGAR MUDAH DIHISAB DI AKHIRAT & MEMBAWA KE SYURGA.
Nabi saw bsabda:"Brgsiapa ada pdnya 3 pkara,nescaya Allah mghisabnya dgn hisab yg mudah & mmasukknnya ke dlm syrga dgn rhmatNya.
1. mberi prtolongan kpd org yg tak mahu mnolongmu.
2. mymbung silaturrahim dgn org yg mmutuskan srahim dgnmu.
3. memaafkan org yg mnzal...imimu.
(Riwayat Tabrani).

Sabda Nabi saw:"Sesiapa yg memelihara solatnya,maka ia akan mperolehi cahaya & ganjaran pd hari qiamat & sesiapa yg tidak mghiraukannya tidak akan beroleh cahaya & ganjaran pd hari qiamat & dia akan bsama Qarun,Fir'aun,Haman & Ubai b.K...halaf."(HR:Ahmad & Tabrani).

Sabda nabi saw:"Marah itu dari syaitan & syaitan itu djadikan dari api & api itu boleh dipadamkan dgn air.Maka apabila salah seorg dari kamu sdg mrh,maka hndaklah ia mengambil wuduk".
Dlm hadis yg lain juga,nabi saw bsabda:"apabila engkau marah,maka diamlah".(HR:Ahmad,Al-baihaqi dll).

Nabi saw bsbda:"Sesiapa yg rajin bistighfar,nescaya Allah mjadikn bgnya:
1.pd setiap ksmpitan akan ada jln kluar.
2.pd setiap kdukaan ada klpgn.
3.& m...berikannya rezeki dgn cara yg tidak dsangka2".
(HR:Abu Daud,Annasa'i,Ibnu majah & Al-Hakim).

"Barangsiapa taat kpd Allah dan RasulNya,nescaya Allah memasukkannya ke dlm syurga yg mengalir di dalamnya sungai-sungai sedang mrk kekal di dlmnya dan itulah kemenangan yg besar."(An-Nisa': 13).

Dari Abu Hurairah,Nabi saw telah bersabda yg bmaksud:
"yg paling dikasihi oleh Allah SWT di antara kamu adalah mrk yg paling baik akhlaknya,yg merendahkan diri,yg suka & disukai oleh org lain.Orang yg paling dimurkai Allah adalah mrk yg pergi ke sana ke mari dgn membawa fitnah,yang mencerai-beraikan di antara sesama sau...dara dan mencaci org yg tidak bersalah akan kesalahannya."
(HR:At-Tabrani).

0 comments:

.:: AHLAN WASAHLAN::.

ShareThis